Het voortgezet onderwijs

Het reguliere onderwijs is grotendeels ingericht op het aanbieden van lesstof die aansluit bij een normale ontwikkelingslijn. Dit maakt het onderwijs voor kinderen met ASS - waarbij de ontwikkelingslijnen sterk uiteenlopen - soms erg lastig. Op de basisschool kan dit deels worden opgevangen door een vaste leerkracht en het visualiseren en doornemen van de dagindeling bij de start. In het voortgezet onderwijs krijgen de leerlingen elk uur een andere docent en een ander vak. Hoewel er op school algemene schoolregels zijn, gaat iedere docent hier op zijn eigen manier mee om en heeft daarnaast ook nog zijn eigen regels. Bovendien komen wijzigingen in het rooster regelmatig voor: een lesuur valt uit of wordt verplaatst, er wordt opeens lesgegeven in een ander lokaal of de leerlingen hebben een activiteit in plaats van les. En dan zijn er ook nog de pauzes, waarin alle leerlingen tegelijk door elkaar heen lopen en praten. De vele veranderingen en overgangen kunnen voor kinderen met ASS zeer vermoeiend zijn. Dit levert veel spanning en onrust op wat kan leiden tot overprikkeling. Aan het einde van een lesdag zijn deze kinderen "op".

 

Theorievakken

Op de havo en het vwo worden bijna alleen maar theorievakken gegeven. Dit vraagt veel concentratie en het vermogen om de hoeveelheid leerstof goed te kunnen verwerken. Daarbij komt dat het tempo hoog ligt; er wordt op cognitief vlak veel van de leerlingen verwacht. Het gebeurt steeds vaker dat kinderen met ASS starten op de havo of het vwo en vervolgens afstromen vanwege de continue overvraging.  Mensen met een andere informatieverwerking hebben nu eenmaal een langere verwerkingstijd nodig. Bovendien is de hoeveelheid informatie die zij in één keer kunnen verwerken beperkt omdat de informatie niet goed gefilterd wordt. Vanwege het intelligentieniveau van het kind is extra begeleiding voor kinderen met een diagnose relatief beperkt in het hogere voortgezet onderwijs. Dit wil echter niet zeggen dat er geen behoefte is aan structurele ondersteuning.

 

Loopt jouw dochter met ASS hier tegenaan?

  • Gewoon goed is nooit goed genoeg (perfectionisme)
  • Overprikkeld en moe thuiskomen na een schooldag
  • Moeite met beginnen of stoppen met schooltaken
  • Niet kunnen concentreren op huiswerk of leren voor toetsen vanwege een vol hoofd
  • Niet kunnen concentreren in de les vanwege alle prikkels
  • Moeite met de soms onduidelijke formulering van toetsvragen
  • Overmatig veel tijd besteden aan huiswerk
  • Angst- en paniekklachten
  • Moeite het schooltempo bij te houden
  • Geen overzicht van toetsen en leerstof
  • Moeite met plannen en organiseren
  • Moeite met het maken van samenvattingen doordat zij de hoofdzaken niet kan scheiden van de bijzaken
  • Geen idee wat zij later wil worden

 

Persoonlijke begeleiding

Dankzij mijn ervaring als docent in het voortgezet onderwijs en door de diagnose bij mijzelf en bij mijn dochter, (her)ken ik de tekortkomingen op de middelbare school. Daardoor kan ik jouw dochter heel gericht coachen. De focus ligt op concrete handvatten die zij meteen in de praktijk kan brengen. Coaching vindt plaats bij de coachee thuis, op school of in de natuur. Haar voorkeur speelt daarin voor mij de grootste rol.

 

In overleg met de school is het ook mogelijk dat ik gedurende één a twee lesuren in de klas kom observeren. Zo kan ik een goed beeld vormen van wat jouw dochter ervaart tijdens de les en nog gerichter coachen. Eventueel kan ik de vertaalslag maken van het kind naar de school met als doel een meer gepersonaliseerde aanpak. Het is voor je dochter enorm belangrijk dat zij haar middelbare schoolperiode zo goed en positief mogelijk doorloopt, zodat ze vol vertrouwen kan starten aan een vervolgopleiding. 

 

Studiekeuzebegeleiding

Zit jouw dochter in de bovenbouw en heeft zij nog geen enkel idee wat ze later wil worden? Kinderen met ASS zijn sneller geneigd zich te identificeren met de voorkeuren van hun omgeving, omdat hun eigen identiteitsontwikkeling dikwijls trager verloopt. Met als gevolg dat zij stoppen met hun vervolgstudie omdat het niet aansluit op de eigen voorkeuren. Ik ondersteun jouw dochter in het maken van een weloverwogen keuze voor een vervolgstudie, waarbij ook oog is voor de (on)mogelijkheden in een toekomstige baan. Coaching in de natuur is hiervoor zeer geschikt. Alle prikkels en invloeden die haar kunnen afleiden van wat zij zelf écht wil, worden tot een minimum beperkt, zodat zij zich volledig kan focussen op haar innerlijke drijfveren.